Veggen

No recent Facebook posts to show

Store, små bevegelser

«The photographer is literary someone who is drawing with light. A man writing and rewriting the world with lights and shadows.» Dette er åpningslinjene til filmen Jordens salt, en dokumentar om fotografen Sebastião Salgado, som fortsatt er å se på norske kinoer.

Når de fleste har et OK mobilkamera i lomma til enhver tid, og fotografier er noe vi har blitt vant til å scrolle gjennom på en skjerm som ikke er større en «kameraet», kan kanskje magien ved det å ta bilder bli litt borte for oss. Fotografier har blitt noe selvsagt, en bit av hverdagen, et resultat av en app mer enn en kunstnerisk intensjon. Instagram fikser lys og skygge, ikke tenk på det, farge også. Alt blir fint med det rette filteret. Denne våren har allikevel to foto-opplevelser minnet meg om hva fotografi egentlig kan være. Den ene opplevelsen var på kino, den andre på Kunstnernes Hus.

At fotografen er en som skriver og omskriver verden med lys og skygge, kunne like gjerne vært sagt om Tom Sandberg, som om Salgado, selv om de to fotografene har vidt forskjellige uttrykk og interesser. Mens vi i Jordens salt får innblikk i en stor, dramatisk og til ofte forferdelig virkelighet, er Sandberg-utstillingen Diptyk (slik jeg ser den) en hyllest til de små bevegelsene. Små bevegelser, blåst opp på store flater. Blåst opp så stort at vi nesten kan gå inn i bildet, slik vi gjør med malerier. Vi ser ikke bare hva det fremstiller, men lar oss fascinere av teknikken, kunststykket fotografen har utført. Arbeidet med lys og skygge, form og innhold. Håret til en kvinne løftes av vinden så det dekker ansiktet hennes. En liten hånd er krøllet opp mot et babykinn, vi ser bare bakhodet til barnet, vi ser hvor mykt og skjørt det er, liggende på en strand med havet i bakgrunnen.

Det er ikke sikkert at alt du gir et «hjerte» på sosiale medier ville berørt hjertet ditt på en utstilling. Selv om vi elsker instagram, er det er godt å bli minnet om at det som for oss har blitt en automatisert funksjon, et tastetrykk, også er en utrolig avansert teknisk kunst. En kunst med mulighet til uttrykke mer enn det bildene vi omgir oss med i hverdagen gjør. Torsdag 4.juni arrangerer Plot/Oslo omvisning i utstillingen Diptyk/Tom Sandberg og en workshop ledet av Fotogalleriet. Der skal vi lære å lage hullkameraer, camera obscura. Kanskje er dette en gylden mulighet til å gjenoppdage fotografiapparatets magi?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Connect with Facebook